Bekijk alle berichten

Nieuws

Schermtijd beïnvloedt de taalomgeving – ook al bij de driejarigen

20 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Schermtijd beïnvloedt de taalomgeving – ook al bij de driejarigen
Australië ligt misschien wel aan het andere einde van de wereldbol. De technologie heeft evengoed het dagelijkse leven veroverd, ook in gezinnen met jonge kinderen. Onlangs werd in 220 gezinnen gedurende een dag onderzocht hoe intensief het gebruik van schermen was (tussen 2019-2021, Brushe et al., 2023). 


Lees verder

Rekening houden met de cognitieve belasting

14 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…

Rekening houden met de cognitieve belastingAls we écht leren, is ons geheugen hard aan het werk. Het werkgeheugen krijgt nieuwe informatie binnen en probeert dit als kennis op te slaan. Dat werkgeheugen kan een beperkte hoeveelheid informatie aan en als dit te veel of complex is, raakt het werkgeheugen overbelast. Willen we dat onze leerlingen en studenten effectief leren, dan is het dus belangrijk om rekening te houden met hun cognitieve belasting. 


Lees verder

Stevige basis geeft kleuters gelijke kansen

06 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Stevige basis geeft kleuters gelijke kansen
Het idee dat jonge kinderen anders leren dan oudere kinderen en dus ook ander onderwijs nodig hebben, is diepgeworteld. Maar er zijn geen aanwijzingen voor (Van Koeven en Smits, 2016). Kleuters directe instructie geven of een kennisrijk curriculum aanbieden, is voor veel leraren dan ook een brug te ver. Toch is er overweldigend bewijs dat het van jongs af aan kennisrijk onderwijs aanbieden kansenongelijkheid tegengaat (Grissmer e.a., 2023). 


Lees verder

Uitgelicht

Coaching
Bij AWBR kun je een coachtraject volgen, dat helemaal past bij jouw professionele of persoonlijke ontwikkeling. Lees verder
Wat jij wilt
AWBR zoekt fulltime en parttime leerkrachten, intern begeleiders en andere collega’s die hun talent willen inzetten op onze scholen. Kijk vooral eens op onze eigen vacaturesiteLees verder
Aanbod Hoogbegaafdheidsspecialist
De specialist(en) HB van AWBR kunnen op verschillende manieren schoolteams en individuele leerkrachten ondersteunen in de begeleiding van begaafde leerlingen.Lees verder
Startersbegeleiding
Ben jij starter en kan je wel een luisterend oor gebruiken of heb je behoefte aan video interactie begeleiding door een vertrouwelijke coach? Lees verder


Toon volledige aanbod Toon volledige kalender

Komende activiteiten


2
apr '24

Leesclub jeugdliteratuur 23-24

Lees je mee?

 

De leesclub start op 19 september met een introductie van de jeugdboeken die samen gelezen worden. Vervolgens wordt er maandelijks een leesclub georganiseerd waarbij het gelezen boek centraal staat.


Lees verder
10
apr '24

Intervisie IB woensdag 23-24

Intervisie is een vorm van wederzijdse begeleiding waarbij gelijkwaardige collega’s elkaar helpen hun taak beter uit te oefenen. Intervisie is professioneel bevragen, analyseren en adviseren. Leren van en met elkaar in een veilige omgeving, onder begeleiding van een onderwijsconsulent. 
Lees verder
10
apr '24

NT2, Weg ermee?

Zeggen leerlingen in groep 8 nog die bord? Die meisje? Gebruiken ze veel zinnen met 'gaan': Gaat-ie vallen. Gaat-ie pakken? Dan weet u: er is werk aan de winkel. Wat en hoe laat ik zien in de workshop! 
Lees verder
Om leerlingen te kunnen raken, te inspireren en optimaal te begeleiden is het belangrijk dat leerkrachten werken aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Bovenschoolse workshops, netwerken, trainingen en bijeenkomsten komen samen bij de AWBR academie. Evenals coaching en de begeleiding van studenten en zij-instromers.